/Files/images/455.jpg

Що таке профорієнтація?

ПРОФОРІЄНТАЦІЯ— ЗАХОДИ, СПРЯМОВАНІ НА ОЗНАЙОМЛЕННЯ ЛЮДИНИ З ЇЇ ЗДІБНОСТЯМИ Й МОЖЛИВОСТЯМИ ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ЗАПРОПОНУВАТИ ЇЙ ВИБРАТИ ОДНУ З НАЙБІЛЬШ ПІДХОДЯЩИХ ДЛЯ НЕЇ ПРОФЕСІЙ З ВРАХУВАННЯМ ПОТРЕБ ВИРОБНИЦТВА.
ПРОФЕСІЙНА ОРІЄНТАЦІЯ— ЦЕ НАУКОВА ДИСЦИПЛІНА, ЯКА ДОПОМАГАЄ ЛЮДИНІ ОБРАТИ СВОЮ МАЙБУТНЮ ПРОФЕСІЮ З УРАХУВАННЯМ ВСІХ ЇЇ ЗДІБНОСТЕЙ, ПОТРЕБ І БАЖАНЬ. ТАКОЖ ПРОФЕСІЙНА ОРІЄНТАЦІЯ МІСТИТЬ ТЕХНОЛОГІЮ РОЗВИТКУ У ЛЮДИНИ ПОЗИТИВНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ПРаці

НАВІЩО ПОТРІБНА ПРОФОРІЄНТАЦІЯ

У віці 14-15 років більшість підлітків вперше серйозно замислюються про майбутню професію. З усіх школярів лише близько 15% хлопців мають чітке уявлення про те, чим вони хочуть займатися, стільки ж зовсім не мають найменшого уявлення про свою майбутню професію, а решта 70% розуміють, що вибір робити треба, але не знають, який саме.

Профорієнтація як напрям діяльності живе в окремому світі. Про неї згадують не тільки тоді, коли потрібно агітувати молодь в ту чи іншу сферу діяльності, коли виникає певний дефіцит робочий кадрів. Вона повинна бути орієнтована на чесність. Дитині не можна нав’язати якусь професію обманувши його очікування від свого вибору.

В радянській школі профорієнтація була поставлена масштабно: школярів водили на екскурсії, з виробництва приходили робітники школи, але тоді країна мала потребу в робочих кадрах. Було потрібно багато робочих по різних напрямках, тому на селекторах часто директорів лаяли за те, що школярі йдуть до 9 класу, а не в ПТУ.

Система профорієнтації і зараз впроваджується в школах і вже близько 70% всіх шкіл міста Москви працюють в заданому напрямку. І справа не тільки в тому, щоб підготувати потрібні кадри, і втілити в реальність бажання підлітків, а запобігти зростанню безробіття.

Більше 80% випускників Вузів відмовляються працювати за отриманими спеціальностями, а це цілих 5 років неправильно інвестованого часу і ще певної кількості грошових коштів.

ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ З ВИБОРОМ МАЙБУТНЬОЇ ПРОФЕСІЇ

Батьки часто думають про те, як допомогти дитині з вибором майбутньої професії. Дуже важливо надати дитині можливість спробувати себе в тій чи іншій сфері діяльності. Але жоден свідомий керівник не допустить школяра (хоч і старших класів) на виробництво. Для того, щоб спробувати свої сили в різних сферах діяльності, рекомендується відвідування різних спеціалізованих гуртків та секцій.

Гуртки дозволяють в досить вільній манері вибрати те, що краще виходить у дитини, визначити коло його пріоритетів. Все це необхідно для того, щоб допомогти дитині безпомилково обрати свою майбутню професію, яка не лише приноситиме дохід, але і радувати, на яку вранці ваша дитина буде збиратися з задоволенням.

Зараз ринок праці представлений величезним безліччю професій, і людина повинен бути обізнаний у цій різноманітті. Запитайте свого старшокласника, скільки професій він знає. Бажано, щоб він не тільки міг назвати професії (чим більше йому відомо, тим краще), але і міг в двох-трьох реченнях сказати, чим займається людина певної професії. Якщо ваш старшокласник назве 7-10 професій, то значить, у нього немає обізнаності, і йому складно зрозуміти, з чого він вибирає.

Дізнатися про розмаїття світу професій можна з профорієнтаційних тренінгів і методик, при відвідуванні освітніх установ на днях відкритих дверей, екскурсійні відвідування підприємств і спеціалістів, які на місцях вже здійснюють професійну діяльність.

Якщо у дитини є така можливість, і він включений у ці види діяльності, то, найімовірніше вже до 10-го класу він буде мати уявлення про спектр професій, які дні нього цікаві.

Не можна не згадати і про роль батьків у виборі професії своїй дитині. Нерідко можна почути фразу мами чи тата, що «я вирішила/вирішив, що моя дитина буде надходити в такий-то ВУЗ і буде (наприклад) хіміком».

У цьому випадку все залежить від рівня автономності абітурієнта і від того, наскільки він готовий підкоритися чужого вибору. Цілком ймовірно, що майбутнє своєї дитини такі батьки вибудовують за подобою ситуації «у мене не вийшло, значить, повинно вийти в тебе».

Можливо, такий сценарій має місце бути, якщо тип майбутньої професії дитини і батьків співпадають. Якщо ж будуть домінувати психологічні розбіжності в питанні вибору майбутньої професії, то дитина або зовсім не зможе вчитися в такому Вузі, або, отримавши відповідну освіту, він не зможе себе реалізувати, стати успішним і щасливим.

Правильний вибір майбутньої професії, дає можливість:

  • виявити мотивації для подальшого розвитку в професійній сфері і подальшого кар’єрного розвитку;
  • успішно саморозвиватися в обраному напрямку;
  • успішно вирішувати питання, що стосуються зміни профілю діяльності або отримання додаткової освіти.

ЯК ВИБРАТИ ПРОФЕСІЮ: ТЕСТИ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ

Тести на профорієнтацію для школярів допоможуть визначити майбутню професію, таланти і здібності, характер і вдалі напрямку в житті і бізнесі. Правильний вибір професії є однією з складових людського щастя.

Якщо старшокласник зуміє правильно обрати професію, то в майбутньому він стане справжнім професіоналом, зможе займати високі посади, отримувати високу заробітну плату і задоволення від роботи.

У допомогу всім абітурієнтам, а також школярам середнього і старшого кольору пропонується ряд тестів на профорієнтацію. Тут ми розповімо про таких тестах, проаналізуємо їх, виділимо їх переваги і недоліки. Школярі зможуть скористатися такими тестами в домашніх умовах і визначити спектр своїх інтересів, професійних нахилів, тип майбутньої професії, соціально-психологічних установок особистості, профорієнтацію.

Тест на профорієнтацію Джона Холланда

Цей тест широко використовується у всьому світі для визначення професійної орієнтації у школярів і абітурієнтів. У тесті міститься 240 питань, на які відводиться певний час.

Відповідати на питання тесту потрібно швидко, не замислюючись, але уважно вчитуючись у зміст питання. Чим щире і відвертіше будуть відповіді, тим точніше будуть результати тестування.

За результатами тестування можна визначити:

  • тип особистості;
  • список рекомендованих професій.

Методика О. Ф. Потьомкіної

Ця методика дозволяє визначити соціально-психологічні установки особистості. Вона необхідна учням середніх і старших класів, які прагнуть визначити свій соціальний психотип, виявити свої схильності.

Методика також дозволяє визначити, чи має людина лідерські якості або може працювати у команді під керівництвом більш сильного лідера, чи має він якісь творчим потенціалом або більш схильний до вирішення технічних питань.

Методика Потьомкіної на профорієнтацію є своєрідним опитувальника, що дозволяє виявити:

  • мотивацію до того чи іншого виду діяльності;
  • ступінь цієї мотивації;
  • схильності та здібності оптанта

Методика Е. А. Климова

Визначення типу майбутньої професії за методикою Клімова є одним з видів тестів на профорієнтацію школярів, починаючи з 7 класу. Згідно з цією методикою всі професії поділяються на 5 основних типів: природа, техніка, знакова система, мистецтво і людина.

Пройшовши тестування в 30 питань, можна визначити інтереси конкретної особи і встановити сферу майбутньої професії.

Модифікована методика А. Е. Голомштока «Профіль»

Модифікована методика «Профіль» дозволяє визначити у досліджуваного спектр особистісних інтересів, які можна використовувати у професійній сфері діяльності. Тест складається з 96 питань, але пройти все потрібно за 15-20 хвилин.

Не слід занадто довго думати над відповідями, відповідайте те, що перше приходить в голову. Так результати будуть більш точними. За результатами опитувальника буде видно, до якої сфери діяльності у дитини найбільший інтерес: фізика, математика, хімія, біологія, література і так далі.

Корисні посилання

wym-1581790049651

Кiлькiсть переглядiв: 100